Ud fra et simplificeret perspektiv er en kreditpolitik et system bestående af en række retningslinjer og anvisninger, der styrer betingelserne for debitorers tilbagebetalinger af givne B2B-transaktioner.
Kreditpolitikken er et centralt styringsredskab i mange store og mellemstore virksomheder. Den skal beskrive, hvordan din virksomhed forholder sig til kredit og debitorer, samt hvordan debitorer skal håndteres. Et uundgåeligt og meget væsentligt element i det at give kredit, er risikoen for, at man taber penge på svage virksomheder og dårlige betalere.
Derfor har en god kreditpolitik en afgørende betydning for din virksomhed ved, at skabe en forudsigelighed og mindske risikoen for kredittab, og derved opnår et stabilt og forudsigeligt cash-flow.
Derudover har kreditrisiko også en stor betydning for mindre virksomheder, da store tab kan føre til alvorlige konsekvenser, hvorfor brugen af en stærk kreditpolitik er mindst lige så vital i mindre virksomheder.
En virksomheds etablering af kreditpolitik, og udviklingen af en systematisk og skalerbar måde at evaluere ens erhvervskunders kreditværdighed på, er særligt gavnlig for B2B-virksomheder.
En god kreditpolitik skal kunne ændres løbende, og må ikke bestå af en længere række af ufravigelige regler, idet kreditpolitikken ikke skal opfattes som et statisk medium, der samler støv på hylden, men som et medium der sikrer, at samtlige afdelinger i virksomheden handler i overensstemmelse med virksomhedens interesser og målsætninger.
Særligt ved konjunkturændringer i markedet bør kreditpolitikken revurderes, da man her ofte ser et stort skift i virksomhedernes evne til at at betale deres regninger.
For at kunne skabe et overblik over risikoen forbundet med de respektive kunder, bør virksomheden indledningsvist opdele samtlige kunder i en række grupperinger defineret ud fra fastbestemte variabler.
Segmentering og analyse opdeles i segmentering af kunder, porteføljeanalyse samt industrianalyse, hvor det centrale henblik er et skabe overblik over risikoen forbundet med de respektive kunder.
Teknologisk udvikling har medvirket til, at virksomheders tidligere menneskestyrede kreditbeslutningsproces kan erstattes af en datastyret kreditbeslutningsproces, hvorved behovet for menneskelige ressourcer i beslutningsprocessen nedsættes. I den automatiserede styring af kreditpolitkken træffes beslutningerne på baggrund af data ud fra dine fast definerede parametre, som du har opsat i din kredit politik.
En forudsætning for en automatiseret og standardiseret kreditpolitik er, at din virksomhed benytter computerbaserede teknikker til at styre kreditpolitikken som eks. Risika Connect, hvis platform nemt kan integreres i dit ERP-system ved hjælp af en API (Application Programming Interface). Herved kan en standardiseret kreditpolitik implementeres direkte i dine arbejdsgange og dine kunder og/eller potentielle kunder, vil møde din kreditpoltik.
Risika Connect tilbydes blandt til følgende ERP- og/eller CRM-systemer som app eller anden form for integration:
Læs mere om Risikas integrationer her.