Tilbage til oversigten

Guide: Sådan optimerer du din salgsproces

  • Viden
Astrid Dam Schiøller 19 sep. 2019

Der er flere forskellige måder, hvorpå du kan effektivisere din salgsproces. Et kredittjek på en potentiel kunde er en god start - både i forhold til at være godt forberedt inden et møde men også til at undersøge, om du har fat I den rigtige beslutningstager. Det kan i praksis betyde højere omsætning og mere tid til andet værdiskabende arbejde.

Vi har her listet nogle gode råd til, hvordan du bedst muligt kan benytte en kreditvurdering i forberedelsen til et salgsmøde:

 

Er virksomheden sund?

  • Få et hurtigt overblik ved at tjekke op på den potentielle kundes kreditscore – ligger de i den lave eller høje ende og vurdér derudfra, om det er én du bør gå videre med.
  • Tjek op på de eventuelle kritiske opmærksomhedspunkter. Er der konkurser eller er egenkapitalen tabt? I så fald giver det anledning til at være ekstra påpasselig.
  • Tjek op på de finansielle nøgletal. Det er en nem og overskuelig måde at få indblik i virksomhedens økonomiske udvikling.

 

Hvor stort potentiale er der?

  • Undersøg f.eks. antallet af medarbejdere, og hvad egenkapitalen er. På den måde kan du hurtigt danne dig et overblik over selskabets størrelse.
  • Kig på, hvor meget kredit der anbefales. Det giver en indikation på, om virksomheden kan køre gnidningsfrit igennem debitorkontrol, eller om der skal tages højde for skærpet krav jf. depositum, forudbetaling eller andet.

 

Hvordan kan du bedst forberede dig?

  • Kig på tegningsreglerne. Hvem kan tegne selskabet? Altså hvem er den endelige beslutningstager. På den måde kan du fra start af bruge din energi på den rigtige person.
  • Få et relationsoverblik. Hvis man har møde med f.eks. direktøren, så skab dig et overblik over, hvem han er, hvor han er medejer osv., så du er bedst muligt forberedt på at møde personen.

Subscribe til vores blog her!