Jo større en organisation bliver, jo vigtigere er det, at man på alle niveauer er bevidste om, hvilke risici man ønsker at tage i forbindelse ved samhandel med kunder og potentielle kunder. Disse overvejelser fastlægger man typisk i en kreditpolitik.
Baseret på den pågældende kreditpolitik, bevidstgør man sig i organisationen om, hvor meget risiko man er villig til at acceptere i en potentiel samhandel. Man bør hermed benytte et kreditvurderingsværktøj til at sikre sig, at den risiko, man er villig til at tage, stemmer overens med den måde, man agerer og handler med virksomheder på.
Med en simpel kreditvurdering er det muligt at tjekke, om økonomien for virksomheden er sund som helhed, men også om det er en veldrevet virksomhed i forhold til den branche, de opererer i. Desuden kan man med en kreditvurdering få et indblik i, hvorvidt man kan stole på de personer, der er involveret i virksomheden – både ledelsen, bestyrelsen og ejerkredsen. Det kan blandt andet tjekkes ved at kigge på, om der er nogen eller for mange konkurser blandt dem, der har relation til virksomheden.
Der findes flere alternativer til kreditvurderingen. Virksomheden kan eksempelvis være på forkant med en kreditforsikring, hvilket dog kan være en dyrere løsning. I værste fald kan man være nødsaget til at bruge inkasso-løsninger, men det er hverken sjovt for dig eller dine kunder, da det kan være besværligt og tidskrævende.
Et tredje alternativ er at bede om forudbetaling. Der findes mange brancher, hvor betalingen foregår på den måde, hvormed det ikke er nødvendigt at gå ind i kundernes økonomi. Man skal dog huske, at så snart der er en form for kutyme med kredit, så er det relevant at kreditvurdere, hvis man vil undgå de unødige risici i forhold til at tabe penge.