Tilbage til oversigten

Optimer dine kundeflow med autoudfyldning via API’er

  • Kundehistorier
  • Værktøjer
Nicolai Rasmussen 23 mar. 2020

Flere af jer har nok hørt om begrebet API-first, der er en fremgangsmåde, som de seneste år har vundet indpas blandt mange udviklere og softwarevirksomheder grundet de store fordele forbundet hermed. Udover at API’er reducerer behovet for at hver enkelt bruger skal opretholde en database, opnår man samtidig fordelen ved konstant at have opdateret data direkte fra serviceudbyderens database tilgængelig. Helt lavpraktisk er en API (eller Application Programming Interface) en metode til at sende data frem og tilbage imellem en database og et website/app og en slutbruger.

Hos Risika har vi selv valgt en API-first tilgang, hvilket betyder at hele vores system er bygget på den samme API, som vores kunder integrerer i deres systemer. En stor del af vores kunder benytter i dag vores data med henblik på kreditvurderinger. I dette blogpost vil jeg dog opstille et par alternative scenarier, der viser hvordan man også kan anvende virksomhedsdata til at optimere sine egne eller kunders workflows.

 

Styrk din B2B kundeoprettelse og minimer fejl i data

Oversættelsebureauet Diction er en dansk virksomhed med kunder i hele norden. Deres primære salg sker online via deres tre hjemmesider diction.dk, diction.se og diction.no. Diction har i dag integreret Risikas stamdata-API på alle tre hjemmesider. Dette har de gjort for at minimere fejl i det data kunderne oplyser i forbindelse med en ordre. Det er en simpel integration, der dog ifølge deres adm. direktør Martin Boberg har skabt høj værdi:

 

“Siden integrationen af API’en har vi reduceret mængden af fejl i vores kundedata til næsten 0%. Tidligere har vi oplevet at måtte genudstede fakturaer som følge af kundernes indtastningsfejl ved oprettelsen. Dette problem er vi nu også kommet uden om”.
null

Selve integrationen til API’er er i dag ganske simpelt og kan typisk sættes op mod en webløsning på 1-2 timer af en udvikler.

 

Hurtigere udfyldning af kontrakter

Softwarevirksomheden Contractbook er en global virksomhed med danske rødder, der til dagligt hjælper tusindvis af virksomheder med deres kontraktudarbejdelse. De anvender i dag Risikas stamdata-API for at lette nogle af deres kunders kontraktudarbejdelse. Integrationen gør det muligt at auto-udfylde virksomhedsdata i kontrakterne mellem virksomheder i Danmark, Sverige, Norge og UK.

Ifølge Contractbooks COO, Viktor Heide, er det en funktionalitet, der har styrket kundernes arbejdsgang samt forøget brugertilfredsheden:

 

“Det tog én af vores udviklere under to timer at integrere API’en og vi oplevede med det samme en positiv respons fra flere af vores brugere. Vi ser frem til at Risika får tilføjet flere lande til deres API”.
Skærmbillede 2020-03-22 kl. 20.21.29

Tilbagmelding fra en kunde efter integration af Risikas API.

 

Kort om vores API

Risika har udviklet en såkaldt RESTful API i programmeringssproget Python. Vi leverer i dag virksomhedsinformationer, finansiel data samt kreditoplysninger på alle aktive og inaktive virksomheder i Danmark, Sverige og Norge. Herudover har vi stamdata-informationer på virksomheder i UK og arbejder desuden på at levere data på virksomheder i Finland og Tyskland. Du finder mere om de tekniske detaljer på vores API her: https://api.risika.dk/docs/

 

Dette er nogle af de felter, hvor man med fordel kan bruge Risikas API til at autoudfylde data:

  • Virksomhedsnavn
  • Adresseoplysninger
  • Ledelsesinformationer
  • Kontaktoplysninger
  • Teningsregel og branchekode
  • Regnskabstal
  • Nøgletal

 

Skulle du være interesseret i at læse nærmere om nogle af vores standardintegrationer til f.eks. Microsoft NAV, Microsoft BC, Microsoft Dynamics CRM eller e-conomic, finder du mere information her: https://risika.dk/da/funktioner/integrations

 

Vi håber, I synes dette indlæg var interessant, og skulle I have spørgsmål, så er I altid velkomne til at kontakte os.

 

Subscribe til vores blog her!