Som B2B virksomhed er det godt at vide, hvad der påvirker din kreditværdighed, både positivt og negativt. Denne blogartikel har til formål at give dig overblikket over hvad kreditværdighed er, samt hvordan du forbedrer netop denne.
Hvordan defineres kreditværdigheden?
Kreditværdighed er vigtig for at etablere eller vedligeholde forretnings- eller bankforhold. Det afspejler nemlig, hvor pålidelig din virksomhed er, og hvorvidt der kan blive givet finansiering eller kredit til din virksomhed. Jo bedre din kreditværdighed er, jo bedre betingelser vil du oftest kunne opnå i forhold til kredit- og eventuelle lånebetingelser.
Forud for, at en långiver accepterer en finansiering til din virksomhed, så vil der blive lavet en kreditvurdering af din virksomhed. En kreditvurdering af en kunde har til formål at vurdere virksomhedens evne til at betale for de varer eller den service, som din virksomhed leverer.
I en kreditvurdering bliver der ikke alene kigget på regnskabet, men derimod på en helhedsvurdering af virksomheden.
Da kreditværdigheden bliver afspejlet i kreditvurderingen, så er det godt at kende til de vigtige faktorer, der påvirker vurderingen. På den måde kan du bedre ruste din virksomhed inden etableringen af potentielle forretningsforhold.
Udvalgte faktorer, der påvirker kreditvurderingen
De faktorer, som kan påvirke kreditvurderingen og dermed kreditværdigheden, opdeles i økonomiske faktorer og andre relevante faktorer.
De økonomiske faktorer der kan påvirke kreditvurderingen:
- 📍Momsregistrering: Har virksomheden registreret moms?
- 📍Konkursanalyse: Er der flere konkurser eller tvangsopløsninger iblandt personer med relationer til virksomheden?
- 📍Årsregnskab: Manglende eller for sen indlevering af årsregnskabet
- 📍Immaterielle aktiver: Er en stor del af egenkapitalen i immaterielle aktiver?
Andre relevante faktorer der kan påvirke kreditvurderingen:
- 📍Revisorskift: Har der været hyppige revisorskift?
- 📍Stiftelsesdato: Er virksomheden under 3-5 år gammel?
- 📍Anvendelse af taletidskort: Benytter virksomheden sig af et taletidskort som sit hovednummer?
- 📍Type af revision: Er der involvering af en revisor i forbindelse med årsafslutning
- 📍Industriel risiko: Befinder virksomheden sig i en industri med høj konkursrisiko?
- 📍Adresseskift: Har der været hyppige adresseskift for virksomheden?
En debitors betalingsevne kan ændre sig over tid, og det kræver, at man som kreditor opdager det i tide og løbende følger med i udviklingen på sine kunders risikoprofil.
Du kan komme på forkant ved at benytte en platform som Risika, der løbende opdateres med opmærksomhedspunkter som eksempelvis industriel risiko, konkursanalyser, finansiel udvikling, og desuden inkorporerer svindel indikatorer.
Det betyder både, at du tager dine forholdsregler med eksisterende erhvervskunder, men også at du er bedre forberedt i dialogen med potentielle ny kunder.
Ved at opsætte overvågning af din kundeportefølje med Risika får du automatisk blandt andet disse notifikationer ved ændringer:
- ✔️ Statusændringer i virksomheden
- ✔️ Ændring i stamdata
- ✔️ En lavere kreditscore
- ✔️ Markant fald i egenkapitalen
Tips til at forbedre kreditværdigheden og kreditvurderingen
-
✅ Foretag et tjek omkring din egen virksomhedens kreditvurdering. Ved at foretage et tjek på din egen virksomheds økonomi, så kan du være forberedt på eventuelle negative punkter, der kræver en årsagsforklaring.
-
✅ Hav solide økonomiske resultater. Positiv egenkapital.
-
✅ Undgå hyppige adresseskift for virksomheden.
-
✅ Begrænset antal tidligere konkurser blandt ledelse og ejerkreds.
-
✅ Aflever årsregnskab til tiden.
-
✅ Benyt en revisor.