Oplever du forsinket eller manglende betaling fra dine kunder?
I gennemsnit steg den samlede sum af forsinkede betalinger 62% i Vesteuropa i 2020 sammenlignet med 2019 (Kilde: Børsen). Så hvad kan du gøre for at få dine debitorer til at betale til tiden?
Flere virksomheder oplever desværre, at fakturaen ikke bliver rettidigt betalt. Så har du som som virksomhed svært ved at inddrive gæld fra dine kunder, er du ikke alene.
Tab på debitorer er ifølge European Payment Report 2020 noget som virksomheder i hele Europa har fokus på.
En vigtig del af en sund og robust forretning, er så vidt muligt at undgå kundeforhold, som ender med rykkerskrivelser og inkasso. Denne artikel har derfor til formål at forebygge dårlige B2B betalere - og dermed undgå inkasso.
Konsekvenserne ved dårlige betalere kan have betydelig indvirkning på dit cash-flow. Det er nærmest uundgåeligt at have dårlige betalere, men som virksomhed kan man gøre meget for at styre helt eller delvist uden om dem.
Allerede i erhvervelsen af nye B2B kunder kan man sikre sig, at de lever op til den nuværende kreditpolitik i virksomheden. Det kræver, at man har de rigtige værktøjer til fastsættelse af betalingsbetingelser og den ønskede risikoappetit.
Hvordan undgår man dårlige betalere?
For at du fremover bedre kan spotte en dårlig betaler - måske endda inden I har indgået samarbejde, så kræver det, at du har nogle procedurer klar. En af disse kunne være kendskab til den mulige virksomheds historik eller deres nuværende økonomiske situation.
Det at have gjort sig centrale overvejelser inden samhandlen, er en vigtig bestanddel af kreditpolitikken.
I en kreditpolitik ser man nærmere på målsætninger og ansvar vedrørende styringen af risiko i forbindelse med udstedelse af kredit. Det at tilbyde kredit til nye og eksisterende kunder er ofte et konkurrenceparameter blandt virksomheder, og man forringer derfor sin virksomheds konkurrenceevne, hvis man fravælger denne mulighed.
I kreditpolitikken er det vigtigt, at man fastholder det laveste niveau af tilgodehavender, samtidigt med at salgsmålsætninger kan tilfredsstilles. Med andre ord ønsker man at finde en optimal balance mellem risiko og vækst.
Specielt i usikre tider med større volatilitet, eller ved konjunkturændringer i markedet, bør man overveje at genbesøge sin kreditpolitik.
Det skyldes, at disse forhold ofte har stor indvirkning på erhvervskunders evne til at betale regninger. Ved at have en dynamisk tilgang, kan man i højere grad undgå dårlige betalere og dermed forebygge deciderede inkassosager. Find flere overvejelser til en stærk B2B kreditpolitik her.
Gode råd mod dårlige betalere
I stedet for manuelt at udføre baggrundstjek på virksomheder, så findes der flere automatiske løsninger, som sparer dig tid og ressourcer. Det kan derfor være en oplagt mulighed for din virksomhed at undersøge muligheden for at automatisere dele af den proces, så du sparer tid.
For at forebygge dårlige betalere, er der her nogle gode råd du kan implementere i dag:
- 🚩 Vær konsekvent og ensartet i din procedure.
- 🚩 Hav styr på de skriftlige aftaler – især ved særopgaver. Overvej betalingsbetalinger, herunder delvis forudbetaling.
- 🚩 Udfør baggrundstjek af virksomheden og lav kredittjek på dine potentielle kunder.
- 🚩 Få automatiske kredit anbefalinger, herunder beløbsgrænser, ved brug af ekstern kreditvurderingssoftware.
- 🚩 Tjek for indikatorer for svindelvirksomhed.
- 🚩 Overvåg risiko ændringer i din eksisterende kundeportefølje. Husk at størstedelen af debitor tab for de fleste virksomheder faktisk sker på deres eksisterende kunder, som de har en længerevarende relation til.
- 🚩 Fastsæt en automatiseret rykkerpolitik. Indgå aftale med et inkassobureau.
Disse gode råd er en oftest en fast bestanddel af en kreditpolitik.
Flere B2B virksomheder bruger ofte store mængder af tid på selv at udarbejde kredit vurderinger af deres nye kunder ved udstedelse af kredit. Brug af intuitive løsninger og procesoptimering kan begrænse tidsforbruget til debitorstyring.
Derfor kan man overveje at automatisere hele eller dele af kreditpolitikken, så man som virksomhed nemmere undgår dårligere betalere og bruger mindre tid på inkassosager.
Med et redskab som Risika, kan du supplere din viden om dine kunder med opmærksomhedspunkter på feks industririsiko, konkursanalyse af ejerkredsen, svindelindikatorer, nøgletalsanalyse og trends i finansielle resultater. Dermed har du overblikket over dine nuværende og potentielle B2B kunder, og du modtager automatiske notifikationer, hvis der sker relevante ændringer.
Desuden får du kredit anbefalinger, som hjælper dig med at fastsætte betalingsbetingelser for dig og dine potentielle samt nuværende kunder, så du opnår den optimale balance mellem risiko og vækst.
Du kan prøve Risika gratis i dag ved at følge linket herunder: