Software, AI og data tilgængelighed giver nye rammer, muligheder og måder, hvorpå virksomheder og medarbejdere arbejder. For at minimere de fejl og optimere processer, er det vigtigt man i økonomiafdelingen overvejer, hvordan man kan anvende de forskellige digitale muligheder optimalt.
Tidskrævende manuelle opgaver er fortid, og takket være innovative løsninger, herunder brug af AI, ser vi, hvordan virksomheder både kan øge effektiviteten og reducere omkostningerne. Nøgleordet her er automatiseringsprocesser, som man kan opnå med en intelligent digitalisering.
En undersøgelse fra McKinsey Global Institute viser at 40% af aktiviteterne i økonomiafdelinger kan blive fuldautomatiseret (fx generel regnskabs- og driftsopgaver).
Så hvordan kan en CFO f.eks. få automatiseret bogføringen, eller få anbefalet kreditdage til en potentiel samarbejdspartner? Det ser vi nærmere på i denne artikel.
Mere tid til din virksomhed
Finansfunktioner navigerer ofte på tværs af virksomheden og derfor kan det være vanskeligt at bevare det forkromede overblik.
Ved at benytte en løsning som Crediwire kan specielt SMV’er samle det fulde økonomiske overblik i et system. Man får nemlig indsamlet, struktureret og aktiveret de finansielle data, og dermed opnår du finansiel optimering.
Med Crediwire kan den finansielle afdeling få mere tid til at agere som rådgiver for resten af virksomheden. Fremtidens finansafdeling og CFO’s vil kunne agere som kilde til strategisk rådgivning for virksomhedens konsolidering og fremtidig vækst.
Et konkret eksempel er likviditetsbudgettet. Flere virksomheder arbejder helt uden likviditetsbudgetter bl.a fordi det tidligere har været for dyrt. Det svarer lidt til at køre bil med bind for øjnene. Men med Crediwire kan virksomheder nu enkelt og automatiseret skabe et likviditetsbudget inkl. 3 års forecast.
Fordelene for virksomheder
-
✅ Færre risici: Med et automatiseret bogholderi mindsker du fejlmargen markant
-
✅ Fremtidig vækst: Færre manuelle arbejdsopgaver giver tid og overblik for finansfunktionen
-
✅ Bedre beslutningsgrundlag: Både internt og eksternt bliver det lettere at forstå den økonomiske situation, fordi data bliver præsenteret nemt og intuitivt
Få et automatisk overblik
Platformsbaserede systemer kan hjælpe med at styre beslutningsprocesser i virksomheder på tværs af brancher og størrelser.
Før indgåelsen af et nyt partnerskab eller en kontrakt med B2B kunder, kan det være relevant at foretage en kreditvurdering. Med Risika kan du nemt og hurtigt få en kreditvurdering og anbefalede kreditdage.
Ved at integrere finansielle software til egne systemer, kan virksomheder sikre sig et konstant overblik og stabilitet. Som følge heraf er virksomheder i stand til at automatisere flere beslutningsprocesser, såsom kundestyring, kreditanalyse og løbende monitorering.
Med Risika bliver du underrettet, hvis der sker ændringer i dine kunders stamdata, f.eks. firmanavn, adresse eller revisorskift.
Start Jeres digitalisering i dag
Hvis man vil være konkurrencedygtig i dag, skal der digitaliseres og automatiseres. Man kan være sikker på, at konkurrenterne vil gøre det, og at de nok allerede har startet processen.
Derfor tror vi både hos Crediwire og Risika at investering i konkrete systemer kan medføre en forøgelse af overskuddet gennem mindre tab, samt en sænkelse af omkostninger fordi man undgår de manuelle arbejdsgange. Man får samlet overblikket, og kan dermed bedre træffe de rigtige beslutninger både internt og eksternt.
Dette blogpost er udarbejdet i et samarbejde mellem Risika og Crediwire.